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domingo, 21 de julho de 2019

The XXXVI Rabelo Boat Regatta

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    The nautical interlude on a summer afternoon in the city of wine


On the right, the winer Sandeman "Vau", on the center, the 2nd classified Taylors' "Distinto" and on the left the 3rd classified Warre's "Quinta da Cavadinha"
    This year took place the 36th Rabelo Boat Regatta - the 1st regatta took place in 1983 by the initiative of the Confraria do Vinho do Porto (The Port Wine Brotherhood) - on a course that goes up the river and has its starting line in the Afurada area just in front of the "Douro marina" and ends between Porto ribeira (riverside) and the Sandeman cellars in Gaia. The exact time of this event is fixed according to the tide, it is carried out during full tide to avoid navigation against the river current of this heavy and difficult to maneuver boats.

    Rabelos upriver...

    Today these boats, that used to transport the Port wine casks from the Douro region to the cellars in Vila Nova de Gaia, no longer have the traditional large white sails, the very few vessels that currently exist, now bear the insignia of the proprietary houses they represent and sail once a year on the lively St. John's day afternoon (on the 24th June), the day of the patron saint of Porto city, in a regatta that seeks to respect the genuineness and traditions of the Rabelo boats.
    These are vessels with a robust structure that were built to support, in the past, the Douro river navigation and the port wine casks transportation, from the Douro wine region up river to the lodges in Vila Nova de Gaia down river, in a river with a very different course than it is today. The construction of dams along the course of the river Douro, tamed it, and it is difficult to imagine today, the river of brave and tumultuous waters, full of dangers and difficult passages, the Rabelo boats faced a navigation with innumerable risks (on the famous J. J. Forrester map "Portuguese Douro and Adjacent Country", 1848, were identified 201 points of difficult navigation in the river descent from the international Douro to Foz), for which these boats were constructed.

    The final classification:

    1st Sandeman "Vau": first classified for the second consecutive year and by a very short margin to;

    2nd Taylor's "Distinto";

    3rd Warre's "Quinta da Cavadinha".

    Some Regatta instruction interesting notes:
    "n.º 21: An attitude of seriousness and sobriety shall be imposed on the crew and any breach in this respect shall be punished by a dip in the river."

    "n.º 27: It is recommended that on the Rabelo boats, only Douro and Port wines be made available as alcoholic beverages."


     A XXXVI Regata dos barcos Rabelos
   
    O interlúdio náutico de uma tarde de verão na cidade do vinho
    

    Este ano organizou-se a 36.ª Regata dos barcos Rabelos - a 1.ª regata ocorreu em 1983, por iniciativa e organização da Confraria do Vinho do Porto - num percurso que sobe o rio e tem a linha de largada na zona da Afurada, em frente à "Douro marina", e termina entre a ribeira do Porto e as caves Sandeman em Gaia. A hora é fixada em função da maré, realiza-se durante a maré cheia para evitar a navegação contra a corrente destas embarcações pesadas e difíceis de manobrar.

    Rabelos, rio acima...

    Já sem as tradicionais grandes velas brancas, os poucos exemplares destas embarcações existentes actualmente, que no passado faziam o transporte das pipas de vinho do Porto da região do Douro até aos armazéns de Vila Nova de Gaia, ostentam agora as insígnias das casas proprietárias que representam e navegam uma vez por ano na tarde animada do dia de S. João, 24 de Junho, na regata que procura respeitar a genuinidade do barco Rabelo e as suas tradições.
    São embarcações com uma estrutura robusta, foram concebidaS para suportar a navegação e transporte, no passado, dos barris de vinho do Porto até Gaia, num rio muito diferente do que é hoje. A construção de barragens ao longo do curso do rio Douro, amansou-o e é difícil imaginar hoje, o rio de águas bravas e tumultuosas, com um percurso cheio de rápidos e passagens difíceis, numa navegação com inúmeros riscos (no célebre mapa de J. J. Forrester "Douro Portuguez e Paiz Adjacente", de 1848, estavam identificados 201 pontos de difícil navegação, na descida do rio Douro, desde o Douro internacional até à Foz), para os quais estes barcos foram construídos.

    A classificação final:

    1.º Sandeman "Vau", vencedor pelo segundo ano consecutivo e por uma curta margem em relação ao segundo classificado,

    2.º Taylor's "Distinto";

    3.º Warre's "Quinta da Cavadinha".

    Algumas notas interessantes das Instruções de Regata:
    "n.º 21: deverá ser imposta à tripulação uma atitude de seriedade e sobriedade e qualquer quebra a este respeito deverá ser punida com um  mergulho no rio."

    "n.º 27: Recomenda-se que nos barcos Rabelos sejam disponibilizados como bebidas alcoólicas apenas vinhos do Douro e Vinhos do Porto".
Em primeiro plano Sandeman "Vau" e em segundo plano, Warre's "Quinta da Cavadinha"

©Hugo Sousa Machado

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